buraki na stole

Super moce buraka

Burak, jaki jest ka偶dy widzi聽馃槈 Ale, czy wiesz, 偶e to prawdziwy super food? Jest pe艂en cennych sk艂adnik贸w, wi臋c warto w艂膮cza膰 go do codziennego jad艂ospisu jak najcz臋艣ciej, jako sk艂adnik racjonalnej i zbilansowanej diety.

Buraka mo偶emy ceni膰 za wiele jego w艂a艣ciwo艣ci. Jednak najwa偶niejsze wynikaj膮 z wysokiej w nim zawarto艣ci poni偶szych witamin i minera艂贸w:

馃挌 wap艅 鈥 o du偶ym znaczeniu dla utrzymania mocnych ko艣ci i z臋b贸w

馃挌 potas 鈥 na regulacj臋 ci艣nienia krwi

馃挌 偶elazo 鈥 wa偶ny 艣rodek krwiotw贸rczy

馃挌 bor 鈥 niezb臋dny dla prawid艂owego funkcjonowania tarczycy i 艣ledziony

馃挌 lit 鈥 koj膮cy nerwy

馃挌 cez 鈥 o dzia艂aniu przeciwnowotworowym

馃挌 witamina C 鈥 wzmacniaj膮ca odporno艣膰

馃挌 witamina A, B1, beta-karoten 鈥 o pozytywnym wp艂ywie na wzrok oraz wygl膮d sk贸ry, w艂os贸w i paznokci.

Barwnik, kt贸remu buraki zawdzi臋czaj膮 sw贸j intensywny kolor 鈥 BETANINA (in.czerwie艅 buraczana) 鈥 pomaga eliminowa膰 substancje rakotw贸rcze z w膮troby. Jest te偶 艣wietnym przeciwutleniaczem, kt贸ry chroni nasz organizm przed dzia艂aniem wolnych rodnik贸w. A to w艂a艣nie wolne rodniki uszkadzaj膮 DNA i w ten spos贸b przyczyniaj膮 si臋 do powstawania nowotwor贸w.

Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e betanina jest wra偶liwa na 艣wiat艂o i podgrzewanie. Dlatego gotowane buraki lepiej spo偶ywa膰 w zupach (cenne substancje pozostaj膮 w wywarze) lub po prostu je piec. A ju偶 najlepiej pi膰 sok z surowych burak贸w. To bogactwo witamin i soli mineralnych, dzia艂a jak nap贸j energetyczny.

Buraki maj膮 dzia艂anie zasadotw贸rcze. Doskonale sprawdz膮 si臋 przy 艂agodzeniu objaw贸w zgagi i nadkwasoty (cz臋sto pojawiaj膮cej si臋 po spo偶yciu t艂ustych, mi臋snych i s艂odkich potraw).

I na koniec jeszcze jedna dobra wiadomo艣膰 鈥 burak ma zaledwie 38 kcal w 100 g. Idealnie dla os贸b stosuj膮cych diet臋 redukcyjn膮. Uwa偶a膰 jednak powinny na niego osoby z cukrzyc膮 lub zaburzeniami gospodarki w臋glowodanowej ze wzgl臋du na wysoki indeks glikemiczny (IG=64).

Chcesz wiedzie膰, czy w bie偶膮cym tygodniu mamy jakie艣 dania z burakiem? Sprawd藕 nasze Menu tutaj

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *