Jak dietą wesprzeć układ odpornościowy?

Jedzenie jest potrzebą fizjologiczną, jednak nie oznacza ono zwykłego zaspokajania głodu, ale przede wszystkim ma na celu odżywianie Twojego organizmu. To z kolei pozwala chronić go przed różnymi schorzeniami oraz zarazkami z zewnątrz. Dobre jedzenie nie tylko pomaga Ci uniknąć określonych chorób, wspiera również ich pokonywanie.

 

Czym się strułeś, tym się lecz!

Po czasie fascynacji lekami, antybiotykami i inną chemią, wracamy do tego co najważniejsze, czyli naturalnej odporności. Już w starożytności Hipokrates twierdził, że nawet największą chorobę można pokonać poprzez zdrową i zbilansowaną dietę. Korzystaj więc z dobrodziejstwa jakie daje jedzenie, aby cieszyć się zdrowiem.

W czasie całego życia, organizm mierzy się z wieloma przeciwnościami – dzień za dniem pracuje na pełnych obrotach, pozyskuje energię a potem odpoczywa. Niestety często niweczymy jego starania. Zarzucamy go nadmierną ilością pustych kalorii, nie dostarczamy mu wystarczającej ilości wody, pijemy alkohol, za dużo pracujemy, żyjemy w ciągłym stresie, zarywamy noce. Z jakiegoś powodu uważamy, że da radę i nie ma co go oszczędzać. Ciężko się dziwić, że nagle w wielu 30 – 40 lat dopadają nas choroby. To nie jest jakaś siła wyższa, pech, geny czy zanieczyszczone powietrze. To my, na własne życzenie, z dnia na dzień wrzucamy sobie kamyki do własnego ogródka. Nie powinniśmy się więc dziwić, że organizm w pewnym momencie mówi stop.

Na szczęście nic straconego! Wiele schorzeń czy zaburzeń możemy wyleczyć właśnie tym czym je spowodowaliśmy, czyli jedzeniem, jednak tym razem dobrym i odżywczym.

Czy jedzenie ma znaczenie?

W naszej pracy spotykamy wiele osób z obniżoną odpornością, ogólnymi stanami zapalnymi, alergiami, nietolerancjami pokarmowymi, zaburzeniami gospodarki hormonalnej czy cukrowej. Oczywiście takie schorzenia, a tym bardziej choroby wymagają konsultacji lekarskiej i odpowiedniego leczenia.  Ważna jest jednak wiedza, że spożywanie określonych produktów spożywczych może powodować nasilenie dolegliwości i obniżenie skuteczności działania przyjmowanych leków. Pocieszające jest jednak to, że niektóre produkty wykazują właściwości prozdrowotne i wspomagają odporność, a co za tym idzie wspierają organizm w walce z chorobą.

Tak powstała dieta antyzapalna, która jest korzystna dla kondycji układu pokarmowego, a co za tym idzie odporności naszego organizmu. Jej założenia to:

  • Wykorzystanie produktów bezglutenowych,
  • Zamiana nabiału na roślinny,
  • Eliminacja pro zapalnych produktów takich jak strączki czy cukier,
  • Zwiększenie ilości dobrych tłuszczów tak, aby zmniejszyć stany zapalne,
  • Optymalna ilość białka zwierzęcego, ułożonego w rotacji, która nie będzie obciążała nerek oraz żołądka,
  • Wykorzystane węglowodany mają niski indeks glikemiczny,
  • Wszystkie użyte produkty są nieprzetworzone, co świetnie sprawdza się przy odbudowywaniu odporności organizmu.

Jeść czy nie jeść, oto jest pytanie?

Jedzenie w diecie antyzapalnej musi być odżywcze, nieprzetworzone i pozbawione chemii. Kaloryczność posiłków nie powinna być za duża ani za mała. Warto pamiętać o urozmaicaniu diety, ponieważ częste jedzenie nawet najzdrowszego produktu może przyczynić się do powstania nietolerancji na ten składnik. Dlatego tak ważne jest, aby zachować parę dni odstępu miedzy różnymi rodzajami białka oraz starać się nie spożywać cały czas tych samych węglowodanów złożonych. Prostota diety i składników będzie tu kluczowa, ponieważ im dłuższa lista w składzie produktu, tym więcej w nim ulepszaczy szkodliwych dla zdrowia.

Co wybierać a czego unikać?

Wybierając produkty sprzyjające budowaniu odporności należy skupić się na tych bogatych w wartości odżywcze. Podstawą są jak zawsze warzywa, m.in.: brokuły, dynia, marchewka, cebula, czosnek, jarmuż, szpinak, kiszonki. Wpływają bardzo dobrze na odporność, są sycące i właściwie nie można z nimi przesadzić. 😉 Jeśli chodzi o owoce, to zwróćmy uwagę czy w naszym jadłospisie występują: awokado, jabłka, owoce leśne, borówki, porzeczki, kiwi.  Są one bogate w antyoksydanty i witaminy. Mają również dużo błonnika, który jest ważny dla zdrowia naszych jelit, czyli podstawy odporności i dobrostanu całego naszego organizmu.

Sięgajmy też po węglowodany złożone takie jak: komosa ryżowa, kasza gryczana, kasza jaglana, płatki owsiane, ryż, bataty, topinambur. Te produkty bogate są zarówno w błonnik, ale też witaminy z grupy B. Wybierajmy produkty pozbawione pszenicy, ponieważ nie wpływa ona korzystnie na układ pokarmowy. Jej nadmiar w diecie zaburza wchłanianie i przyczynia się do chorób metabolicznych. Oczywiście oprócz węglowodanów, potrzebne nam są zdrowe tłuszcze i budulcowe białka pochodzenia zwierzęcego. Dieta powinna obfitować w kwasy omega 3-6-9, tu niezbędne będą: ryby, oliwa z oliwek, olej kokosowy, siemię lniane, orzechy, pestki i nasiona. Będą one hamować stany zapalne i polepszać pracę układu hormonalnego. Najlepsze uzupełnienie aminokwasów dadzą: jaja, ryby, dobrego pochodzenia drób, wołowina, wieprzowina i podroby. Będą one potrzebne do odżywienia wszystkich komórek, odbudowywania ich oraz regeneracji.

Warto spróbować eliminacji wszelkiego nabiału pochodzenia zwierzęcego, ponieważ stwarza on wiele problemów takich jak alergie i nietolerancje. Co więcej, może też wpływać negatywnie na profil lipidowy, gospodarkę cukrową czy nawet hormonalną. Chociaż nie wszyscy o tym wiedzą, nabiał może zaburzać pracę żołądka, co powoduje, iż drogocenne aminokwasy z białek zwierzęcych nie będą  się wchłaniać. Dla zdrowia jelit zaleca się też rezygnację z warzyw psiankowatych oraz strączkowych, które mają dużo lektyn i mogą negatywnie wpływać na pracę układu pokarmowego.

Czym jest dietoterapia?

Musimy pamiętać, że cała siła organizmu pochodzi z jelit, dlatego ważne jest to, co jemy i w jaki sposób nasze jelita pracują. Uważa się, że różne choroby, zmiany samopoczucia czy niski poziom energii zależą są od stanu jelit i zamieszkujących tam bakterii. A zatem nie ma wątpliwości, że w podstawą zdrowia jest odpowiednia dieta. Zdrowe jedzenie to najlepszy lek i możliwość zapobiegania chorobom, szczególnie różnego rodzaju stanom zapalnym. Łącząc to z całą higieną życia, nawodnieniem, aktywnością, dobrym snem, regeneracją i obniżaniem poziomu stresu, mamy idealną dietoterapię, która pozwoli nam cieszyć się zdrowiem i dobrą odpornością na lata.

Tutaj zamówisz dietę antyzapalną :

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *